Reklama

Artykuł

iOS 7, Android i Windows Phone: który system jest najlepszy pod względem obsługi muzyki, wideo, zdjęć i grafiki?

iOS 7, Android i Windows Phone: który system jest najlepszy pod względem obsługi muzyki, wideo, zdjęć i grafiki?
Pier Francesco Piccolomini

Pier Francesco Piccolomini

  • Zaktualizowany:

Muzyka, film, fotografia, grafika, który z mobilnych systemów będzie najlepiej sprawdzał się z ich obsługą? Który z nich zapewni podstawowe funkcje osobom zarówno pracującym z tym rodzajem mediów, jak i wykorzystują telefon jako bazę pomysłów? Gdzie znajdziemy najlepsze aplikacje? Mamy trójkę pretendentów: iOS-a, Androida oraz Windows Phone’a. Jak to zwykle bywa, każdy z nich ma swoje mocne i słabe strony. W naszym artykule skupimy się jednak na cechach, które ważne są dla osób interesujących się muzyką, filmem, fotografią. Pominiemy zatem kwestie związane ogólnikowo z każdym z systemów, skupiając się na istotnych aspektach dla każdego z tych twórczych zagadnień. Poszukajmy więc najlepszego systemu dla osób kreatywnych!

Tworzenie muzyki: iOS rządzi

Najważniejszymi aspektami, które należy rozważyć w kontekście jakości silnika audio w każdym z systemów, to z pewnością umiejętność smartfonu do zarządzania przepływem wejścia dźwięku, stabilność i integracja aplikacji, jakość wbudowanego mikrofonu i możliwość zainstalowania odpowiedniego oprogramowania. W ostatnim czasie Nokia opatentowała technologię o nazwie Nokia Rich Recording, która może uchwycić częstotliwości słyszalne dla ludzkiego ucha (od 20 Hz do 20 KHz) oraz bardzo wysoki poziom głośności (107 dB). Membrana mikrofonu ma dwa wewnętrzne przedwzmacniacze o różnej wrażliwości, aby interweniować na przemian w zależności od natężenia dźwięku. Zapewni to brak większości zniekształceń, które dochodzą do mikrofonu. Telefony posiadające tę technologie (takie jak Lumia) oraz działające na systemie Windows Phone są chyba najlepszymi pod względem przechwytywania audio dzięki oprogramowaniu do takiego zapisu, które przetwarza sygnał do 32-bitów z zachowaniem dobrego zakresu dynamicznego. Posiadanie takiej technologii w kieszeni jest bardzo wygodne, ale są też i inne względy przemawiające na jej korzyść. Pierwszym jest to, że ci, którzy zdecydują się skorzystać z takiego smartfonu lub tabletu do nagrywania muzyki, zazwyczaj i tak używają zewnętrznego interfejsu audio oraz dobrego mikrofonu pojemnościowego. Jednakże porządny wbudowany mikrofon to ogromny plus dla telefonu, chociaż będzie miał on ograniczone zastosowanie w muzyce. Większe znaczenia będzie zatem mieć jakość i ilość aplikacji dostępnych do produkcji muzyki, począwszy od sekwencera, aż do najbardziej wymagających pod względem zasobów aplikacji. Z tego punktu widzenia iOS jest praktycznie nie do pobicia. iOS 7 zapewnia silnik dźwięku o niskiej latencji, gdzie ani Android ani Windows Phone nie mogą się takim pochwalić, nawet jeśli wybierzemy modele z najwyżej półki. Ponadto dzięki Audio Unit Framework możliwe jest komunikowanie się pomiędzy różnymi aplikacjami (dla poleceń MIDI). Aż do iOS-a 6 funkcja ta była włączona do systemu operacyjnego, ale potrzeba było dodatkowej aplikacji Audiobus, która służyła jako pomost pomiędzy aplikacjami muzycznymi. Jeśli weźmiemy pod uwagę wszelkie dostępne oprogramowanie, to iTunes jest kopalnią złota. Znajdziemy tutaj sekwencery (GarageBand, Music Studio oraz BeatMaker 2), syntezatory (Sunrizer synth oraz Animoog), samplery (SampleWiz, SampleTank) oraz emulatory wzmacniające efekty (takie jak Amplitube, AmpKit+), a to tylko początek..To nie przypadek, że producenci profesjonalnego sprzętu muzycznego (Apogee) produkują karty dźwiękowe i konkretne narzędzia zarówno dla iPhone’a, jak i iPada, a nie dla innych smartfonów i systemów operacyjnych. W kwestii wydajności produkty Apple są o kilka kroków przed konkurencją. Oczywiście istnieje również praktyczne wyjaśnienie tej kwestii. Android i Windows Phone działają na telefonach wielu marek, które oferują najróżniejsze funkcje, czasem nawet nie mogąc się równać z produktami Apple, działając bowiem nawet na budżetowych urządzeniach. iOS jest przecież przeznaczone tylko na kilka konkretnych urządzeń, a każde jest z najwyższej półki. Takie podejście do sprawy ułatwia życie tym, którzy tworzą sprzęt i oprogramowanie dla Apple’a, ponieważ wiedzą dokładnie, jakie cechy należy uwzględnić przy projektowaniu akcesoriów czy aplikacji. Inaczej ma się z systemami Google’a i Microsoftu, gdzie segmentyzacja telefonów jest znacząca i w zasadzie każdy smartfon potrzebuje osobnego podejścia do sprawy. Jeśli chodzi o tablety, tutaj sprawa ma się troszeczkę inaczej, gdyż produkty Microsoftu nie działają w oparciu o Windows Phone, a o Windows 8, którego nie bierzemy pod lupę w tym zestawieniu, jako że nie jest to segment czysto mobilny. Zatem jeśli preferujemy swój telefon pod kątem muzycznym, powinniśmy zdecydować się na urządzenia z iOS-em 7, które jest mocniejsze i bardziej niezawodne niż konkurencja, a do tego posiada więcej ciekawszych aplikacji i akcesoriów.

Zdjęcia i Wideo: iOS 7 i Windows Phone królują

W tej kategorii, konkurencja jest znacznie bardziej otwarta, ponieważ iOS, Android oraz Windows Phone mają w swojej bazie po kilka asów w rękawie. Musimy pamiętać również, że jeśli chodzi o jakość sprzętu do robienia zdjęć i filmów, musimy porównywać poszczególne urządzenia, w których montowane są przeróżne podzespoły o innych charakterystykach. Jednak istnieją naprawdę mocne i dobre smartfony wyposażone w bardzo ciekawe kamery, które mogą być elementem decydującym podczas wyboru urządzenia. Przykładem jest Sony Xperia Z1 (Android) z aparatem 21 megapixeli i rozdzielczością wyświetlacza 1080×1920. Innym może być HTC One M8 (Android) posiadający dwie kamery, z których jedna oferuje przesłonę f/2.0. Nokia Lumia 1520 (Windows Phone) także aspiruje do grona tak mocarnych telefonów, montując optykę Carl Zeiss i oferując aparat o rozdzielczości 20 megapixeli (wysoka jakość soczewek, tak jak w tym przypadku, robi znaczącą różnicę), pozwalając nagrywać filmy w rozdzielczości 1080p przy 30 fps. Kolejnym smartfonem idealnym do zdjęć i wideo jest iPhone 5S, który zawiera aparat 8 MP, podwójną lampę błyskową oraz możliwość nagrywania wideo w rozdzielczości 1080p przy 30 fps lub 720p przy 120 fps. Wojna ze sprzętem do robienia zdjęć jest zatem dużo bardziej zacięta, ale w tym artykule skupimy się na naszych rozważaniach, czyli porównaniu trzech systemów i aplikacji dla każdego z nich. Domyślne aplikacje aparatu w każdym z systemów dość znacząco się różnią. Na ogół są one jednak bardzo kompletne. W szczególności aplikacja aparatu, którą oferuje na swoich urządzeniach Samsung działający pod kontrolą Androida, bogata jest w pełen zestaw funkcji, filtrów i ustawień. Przebija ona chyba nawet Nokia Camera (która w telefonach Nokia Lumia zastępuje domyślną aplikację Microsoft Camera spotykaną w urządzeniach z Windows Phone’em).W aplikacji tej znajdziemy bardzo wiele opcji takich jak ręczne ustawianie ostrości, balansu bieli czy czułości ISO. Może się ona zintegrować z innym zdjęciem, pochodzącym z innej aplikacji od Nokii, czyli Nokia Smart Cam (robi ona 10 zdjęć w bardzo krótkich odstępach czasu, by wybrać to jedno najlepsze) albo Refocusem, który pozwala na wykonanie zdjęcia, a dopiero potem określenie, w którym miejscu chcemy złapać ostrość i który plan ma być wyraźny. iPhone nie jest aż tak bogaty w opcje, ale nadal to bardzo poważny konkurent. Pozwala on między innymi na nagrywanie wideo przy 120 klatkach na sekundę, co daje nam możliwość stworzenia pięknych efektów slow motion. Możemy również w trakcie nagrywania wykonać zdjęcia za pomocą białego przycisku znajdującego się na dole po lewej stronie ekranu. W trybie zdjęć seryjnych iPhone 5S pozwala na wykonanie do 10 klatek na sekundę.Istnieje również funkcja zdjęć panoramicznych, które pozwalają osiągnąć do 30 klatek na sekundę, automatycznie dostosowując czas ekspozycji w czasie rzeczywistym. Liczba aplikacji do robienia zdjęć i nagrywania wideo w iTunesie jest na podobnym poziomie co w Google Play. Niektóre z niezbędnych pozycji dla fotografów przeanalizowaliśmy w tym artykule, natomiast najlepsze aplikacje dla iPhone’a do tworzenia krótkich filmów zebraliśmy w tej analizie. Wybór aplikacji działających na systemie Windows Phone nie jest już niestety tak bogaty, ale są pewne programy, które gwarantują dobrą jakość, takie jak ProShot, Camera360, HDR Photo Camera, Creative Camera. Biorąc pod uwagę wszystkie te aspekty, wybranie jednego systemu, który zapewni odpowiednie narzędzia, robiąc przy tym zarówno dobre zdjęcia, jak i filmy, wcale nie jest proste. Po przeglądnięciu raz jeszcze plusów i minusów każdego z systemów padł remis pomiędzy iOS-em i Windows Phone’em. Android jest bardzo blisko, ale trzymając się naszych priorytetów, został minimalnie z tyłu. Nokia Lumia 1520 to chyba obecnie najlepszy wybór, jeśli potrzebujesz najlepszego arsenału do zdjęć i filmów, ale iPhone 5S z iOS-em 7 również może być świetnym narzędziem, jeśli wolisz bardziej środowisko firmy Apple.

Rysowanie i malowanie: iOS na szczycie

W przypadku grafiki należy powiedzieć, że ekran smartfona to niewystarczające pole dla większości zastosowań, zatem w tym zakresie będziemy rozważali jedynie tablety. To sprowadza się do dwóch konkurentów, gdyż jak mówiliśmy, tablety z Windowsem nie obsługują Windows Phone’a, działając na znanym z komputerów Windowsie 8. Pod lupę weźmiemy oczywiście iPada i tablet z Androidem z najwyższej półki. Najnowsze wersje obu tych systemów radzą sobie bardzo dobrze z szeroko pojętą grafiką. Z punktu widzenia zasobów sprzętowych Android posiada szybkie procesory CPU, natomiast Apple rządzi pod względem GPU, co pozwala stawiać oba systemy na podobnym poziomie jakości. Do tworzenia szkiców (i wykorzystaniu przy tym najróżniejszych opcji) znajdziemy w Google Play całą masę aplikacji, takich jak: Paperless-Draw, sketch, tablet, Sketch’em, SketchBook Pro czy ArtFlow-TabletSketchBook. Wszystkie zapewniają podstawowe narzędzia dla grafików takie jak długopisy, ołówki czy wirtualne pędzle. Nic tylko malować i rysować. Dla iPada jakość profesjonalnego oprogramowania wydaje się być jednak lepsza. Nas bardziej przekonują takie aplikacje jak Quark DesignPad, Paper by FiftyThree, Adobe Ideas czy iDraw.

Tak wygląda szkic z aplikacji Paper dla iPada

Chociaż w tej kategorii są aplikacje wręcz doskonałe, większość osób pracujących z grafiką cyfrową nadal opiera się na pracy z tradycyjnym komputerem, a nie wybiera działania na telefonie czy nawet tablecie, które ciągle są w pewien sposób jednak ograniczone. Kto jest zatem zwycięzcą? Biorąc pod uwagę zakres i jakość reakcji ekranów dotykowych, iPad wydaje się tu górować nad resztą kandydatów. Dlatego werdykt jest jeden – iPad i iOS zwyciężają.

Jabłko to witaminy dla kreatywności

Podsumowując wszystkie aspekty, mamy zwycięzce. Najlepszym systemem operacyjnym dla osób twórczych został iOS. Jego wyższość nie jest przytłaczająca, ponieważ Android i Windows Phone to dobre systemy operacyjne i wszystkie będą się nadawać do pracy z szeroko pojętymi zagadnieniami kreatywności. Co sprzyja systemowi Apple, to doskonały wynik, który łączy trzy ważne elementy: niezawodność systemu podczas obsługi złożonych zadań jak np. edycja wideo oraz dobrej jakości aparat i świetne aplikacje do zarządzania nim. Najlepszą z tych cech jest jednak wyższość nad konkurencją pod względem muzycznym i to w każdym elemencie, od software aż po hardware.

Zobacz także:

Co nowego w Windows Phone 8.1: wreszcie godny rywal dla Androida i iOS-a

iPhone, Android czy Windows Phone? Wskazówki, jak mądrze wybrać telefon

Pier Francesco Piccolomini

Pier Francesco Piccolomini

Najnowsze od Pier Francesco Piccolomini

Editorial Guidelines