Reklama

Rok 2013 w mediach społecznościowych – nasze podsumowanie

Rok 2013 w mediach społecznościowych – nasze podsumowanie

To był ciężki rok w świecie mediów społecznościowych. W 2013 roku Facebook dokonał licznych zmian i stał się bardziej dojrzały. Twitter i Google+ szukali swojego miejsca w sieci. Nie można zapominać też o Instagram, czy Snapchat.

Jaki był ten 2013 rok dla użytkowników social media? Dlaczego korzystaliśmy z serwisów społecznościach? Co najchętniej retweetowaliśmy? Sprawdziliśmy!

Facebook – Nadszedł czas na zmiany

Czas jest nieubłagany dla wszystkich, także dla Facebooka. Dziesięć lat temu powstał Facemash czyli pierwszy eksperyment Marka Zuckerberga, a sam Facebook narodził się 4 lutego 2004 roku. W chwili obecnej to właśnie ten serwis jest największą społecznościówką na świecie. Dorobił się jednak nowych, młodszych rywali, którzy będą chcieli popsuć mu szyki. Wśród nich jest Snapchat, który stał się hitem wśród nastolatków.

Innowacja lub śmierć – tak właśnie powinno brzmieć hasło Facebooka w 2013 roku. W serwisie starano się zmienić prawie wszystko. Część użytkowników otrzymała zupełnie nowy News Feed, sama strona startowa została znacząco przebudowana i postawiono na większą jednolitość. Wprowadzono też liczne zmiany w wyglądzie wersji mobilnych.

Wciąż jednak wiele nowości nie jest dostępnych dla wszystkich użytkowników Facebooka. News Feed zapowiedziany w marcu posiada tylko garstka. GraphSearch (Socjogram) umożliwiający zaawansowane wyszukiwanie nie jest dostępny w języku polskim.  Nie możemy więc sprawdzić, którzy nasi znajomi posiadają wolne koleżanki lubiące Gwiezdne Wojny i Harrego Pottera.

graph search

Do niewypałów należy też zaliczyć Facebook Home, czyli projekt launchera dla telefonów z systemem Android. Nie przypadł on do gustu użytkownikom i świat o nim zapomniał. Zmian doczekał się Facebook Messenger, który dziś musi konkurować z aplikacją WhatsApp. Wśród ważnych nowości w mobilnym komunikatorze należy wymienić naklejki czyli olbrzymie dodatkowe emotikony.

Facebook stawia też na reklamy i wysokiej jakości treści. W 2013 roku eksperymentowano z algorytmem wyświetlanych wiadomości. Teoretycznie mają być promowane lepsze materiały, zamiast słodkich kotków, w praktyce wygląda to różnie. Nie mamy jednak wątpliwości, że Facebook dojrzewa, staje się bardziej poważny. W 2014 roku powinniśmy zobaczyć kolejne ważne kroki w rozwoju najpopularniejszego serwisu społecznościowego na świecie.

Twitter – ćwierkają wróbelki

Twitter w 2013 roku zadebiutował na giełdzie papierów wartościowych, ale ważne wydarzenia miały też miejsce w samym serwisie. Pojawiła się usługa udostępniana, krótkich materiałów wideo o nazwie Vine. Krótkie filmiki zdobyły popularność i zadebiutowały zarówno na iOS, jak i systemach Android oraz Windows Phone.

Twitter rozwijał zarówno swoją wersję internetową jak i aplikacje mobilne. Wprowadzono wiadomości bezpośrednie, zadbano o bezpieczeństwo, dodano też opcję wysyłania zdjęć w wiadomościach prywatnych.

twitter security

Twitter w 2013 roku eksperymentował też z usługą muzyczną pod tagiem #music, ale nie została ona ciepło przyjęta przez użytkowników. To jednak nie ma większego wpływu na dalszy rozwój serwisu. Twitter wciąż zdobywa nowych użytkowników. Musi jednak pomyśleć o przyszłości. Facebook skradł mu hashtagi i trendy. Wciąż nie znamy odpowiedzi jaki będzie Twitter w 2014 roku.

Google Plus – dobry wujek

Google+ chce pozbyć się syndromu Kopciuszka i powalczyć o użytkowników, którym znudził się Facebook oraz Twitter.  Jednak Google+ będąc dobrym wujkiem, wciąż świeci pustkami. W 2013 roku doczekał się znaczącego odświeżenia i integracji z komunikatorem Google Hangouts oraz licznymi narzędziami do edycji zdjęć. Te bardzo ciekawe funkcje na razie niestety nie pomagają.

Google + editing fotografico

Google stara się wręcz zmusić użytkowników do korzystania ze swojego serwisu społecznościowego. Najlepszym tego przykładem jest integracja komentarzy YouTube Google+. Decyzja ta wywołała spore poruszenie zwłaszcza wśród obrońców anonimowości.

Jaki będzie rok 2014 dla Google+? Miejmy nadzieje, że lepszy i doczekamy się kolejnych ulepszeń, ale nie kosztem nachalnej wszechobecności.

Użytkownicy – wolność wyboru

Co robią sami użytkownicy mediów społecznościowych? Są lojalni, ale nie zawsze tak mocno angażują się w Facebooka, Twittera, czy Google+. Pojawiły się nowe alternatywy, jak na przykład Snapchat. Aplikacja do wysyłania foto-wiadomości zyskała na popularności wśród nastolatków.

Pojawiły sie też nieco pikantniejsze serwisy społecznościowe oparte o Facebooka. Do nich należy Bang with Friends orz Tinder. Ich zadaniem jest wsparcie użytkowników w relacjach damsko-męskich przy jednoczesnym zachowaniu anonimowości. Pocieszający jest fakt, że w serwisie instagram najczęściej używanym hashtagiem jest #love.

instagram love

Miłość, wiara i nadzieja zawsze triumfują, nawet w serwisach społecznościowych. Na potwierdzenie tych słów wystarczy fakt, najczęściej retweetowanym użytkownikiem na Twitterze jest @Pontifex_pl czyli profil papieża.

Pozostaje nam życzyć Wam Szczęśliwego nowego roku 2014!

Autorem artykuł jest Laura Ceridono

Wyświetl wszystkie komentarze
Wczytywanie komentarzy

Reklama

Reklama

Najnowsze artykuły

Ranking pobranych aplikacji

Reklama