Reklama

Artykuł

Pierwsze wrażenia z gry Elder Scrolls Online w wersji beta

Pierwsze wrażenia z gry Elder Scrolls Online w wersji beta
Jan-Hendrik Fleischer

Jan-Hendrik Fleischer

  • Zaktualizowany:

Elder Scrolls Online to świetna gra RPG osadzona w świecie fantasy. Wbrew powszechnemu trendowi tworzenia gier w modelu free-to-play, ten MMORPG dostępny będzie w modelu subskrypcyjnym już w kwietniu 2014. Po pierwszej zabawie na Gamescom, miałem okazję pograć przez około 20 godzin w wersję beta. O to moje pierwsze wrażenia.

Dobór postaci

Elder Scrolls Online zaczyna się od zwykłego tworzenia postaci. Wybieramy klasę, rasę, płeć i wzrost. Klasa Imperial w finalnej wersji gry znajdzie się jedynie w specjalnym wydaniu Imperial Edition.

Elder Scrolls Online - Character

Edytor postaci pozwala na dokładny podgląd postaci również w zaawansowanym stroju

Niecierpliwi gracze mogą utworzyć losową postać. Natomiast perfekcjoniści mogą kształtować swojego bohatera od stóp do głów. Dostępne są liczne opcje personalizacji  od fryzury po rozmiar stopy. Podgląd pozwala przyjrzeć się postaci zarówno w początkowym stadium, jak i w najpełniejszym stroju. To przydatne jeśli chcemy sprawdzić czy nasza postać będzie dobrze wyglądać także w dalszych fazach rozgrywki.

Zaczynamy w lochu

Wszystko idzie dobrze. Po raz kolejny zaczynamy swoje przygody w lochu pełnym straży. Cała sytuacja wydaje się nie być zbyt jasna od początku. Musimy borykać się z różnymi niebezpieczeństwami będąc gdzieś pomiędzy życiem, a śmiercią, przeszłością, a teraźniejszością.

Elder Scrolls Online - Past

Spojrzenie w przeszłość: początkowa historia może być trochę zagmatwana

Otwarty świat

Po ciemnym lochu przechodzimy do otwartego świata gry w którym jesteśmy otoczeni przez egzotyczne krajobrazy i bujne lasy. Cały obszar oferuje swobodę i zachęca do długich spacerów. Całe środowisko sprawia wrażenie bardzo szczegółowego. Widoki światła spadającego pomiędzy wierzchołki drzew zapiera dech, podobnie jak cienie na ziemi czy różnorodne trawy.

Elder Scrolls Online - Scenery

Świetnie zaprojektowane tereny są mocną stroną Elder Scrolls Online.

Imponujące są również tekstury domów, skał i gór. Miasta z rynkami i straganami sprawiają wrażenie jak z jakiegoś filmu o średniowieczu. Jedynie brakuje tego charakterystycznego nieprzyjemnego zapachu znanego nam ze wsi. Wszystko wygląda fantastycznie jeśli tylko macie wystarczająco mocny komputer PC lub Mac, aby korzystać z maksymalnego poziomu detali.

Zadania na każdym kroku

Po krótkim spacerze szybko zapełnia nam się dziennik zadań. Pojawiają się kolejne postacie oraz questy. Ponadto wiele zleceń pojawia się dość przypadkowo.

Elder Scrolls Online - Map

Ta mapa pokazuje niewielką część obszaru z Elder Scrolls Online.

Pierwsze zadania w Elder Scrolls Online są typowe dla przebiegu tego gatunku gier. Musimy odnaleźć zaginione świnie, rozwiązać zagadkę morderstwa albo uwolnić górników. W trakcie gry udało mi się ukończyć ponad 50 ciekawych zadań, walczyłem z wilkołakami, rozmawiałem z duchami i zombie oraz korzystałem z pomocy leśnych druidów.

Elder Scrolls Online - Werewolf

Wilkołaki nie powinny stanowić większych problemów

Z dala od miast należy uważać na liczne niebezpieczeństwa. Wilki i inne zwierzęta czyhają na nieostrożnych poszukiwaczy przygód. Pokonanie stworzeń pozwala na zdobycie kilku złotych monet, a czasem nawet cennych przedmiotów, które możemy zachować lub sprzedać. Pokonane potwory szybko wracają do tego samego miejsca, co ułatwia zdobycie doświadczenia, pieniędzy i przedmiotów.

Czasem na swojej drodze znajdziemy skrzynie, które dzięki sprytowi uda nam się otworzyć. Jeśli nam się uda to znajdziemy tam cenne skarby, ale może się zdarzyć, że ktoś nas ubiegł, a wtedy znajdziemy tylko pustą, splądrowaną skrzynię.

Elder Scrolls Online - Lockpick

Skrzynie pełne towarów można w dość prosty sposób otworzyć

Wiele zleceń będzie wymagać dodatkowych zadań wykonywanych samodzielnie. Czasem będzie to zależało od posiadanych sprzętów. Musimy też odpowiednio podejmować decyzje, ponieważ będą one miały konsekwencje w dalszej rozgrywce.

Jeśli chodzi o sprzedaż czy naprawę sprzętu to nie musimy czekać z tym na dotarcie do miasta. Na głównych drogach znajdziemy licznych kupców i rzemieślników, jest to bardzo praktyczne. Świetnym rozwiązaniem są też stacje transportu. Za drobną opłatą możemy bezpośrednio przejść do wybranego miejsca. Większe odległości można pokonać też szybko dzięki zakupowi konia.

Co ważne nie istnieje limit wagowy jeśli chodzi o eliksiry i pożywienie, a limit złota można powiększyć. Dobre pieniądze można zarobić na wszelkich naprawach. Szybko ich nam ubędzie gdy odwiedzimy jednego ze sprzedawców.

Walki zespołowe i lochy

Część przygód wymagać będzie od nas wykonywania zadań w grupie. Wydarzenia te przypominają nieco Final Fantasy XIV. Skomplikowane rywalizacje w zespole możemy wykonywać w małych 4-osobowych grupach lub dużych do 24 zawodników.

Elder Scrolls Online - Group Search

Gracze mogą tworzyć małe 4 osobowe zespoły lub duże 24 osobowe

Pokonanie przeszkód w pierwszych lochach nie stanowi problemu, ale na kolejnych poziomach napotkamy już na pewne trudności. Przy opisie zadań nie widać czy dane zadanie wymaga pracy zespołowej, czy też nie. Na początku o tym nie wiedziałem więc straciłem dużo krwi.

Elder Scrolls Online - Traps

Pułapki zapewniają trochę urozmaiceń w lochach

Poruszanie się po lochach jest dość proste, zadania są tam wyraźnie oznaczone. Istnieje także wiele dodatkowych pułapek i skrótów, ale początkujący gracze mogą spokojnie je pominąć. Jesteśmy prowadzeni jak po sznurku do celu, zabijając kolejnych wrogów.

Elder Scrolls Online kładzie większy nacisk na zwiedzaniu okolicy niż takie gry jak Dungeons czy Final Fantasy XIV, które skupiają się na logicznym myśleniu, taktyce.

Stary przepis: podział na strefy trudności

Im bardziej odwalamy się od początku tym trafiamy na silniejszego przeciwnika. Twórcy Elder Scrolls Online nie odbiegają tutaj od tego co znamy z innych gier MMORPG. Wraz z rozwojem naszej postaci, napotykamy na większe trudności. Pojawiają się kolejne strefy pełne nowych niebezpieczeństw, coraz to cięższych do przezwyciężenia.

Dodatki

W przerwie pomiędzy walkami w lochach i rajdami po lasach możemy przejść do bardziej relaksujących zadań. W Elder Scrolls Online dostępna jest opcja rzemiosła, możemy więc sami wykonać zbroję.

Tryb ten jest podobny i równie prosty jak w Skyrim. Musimy zebrać odpowiednie składniki i odpowiednie narzędzia, jak na przykład kowadło. Podobnie jest z łowieniem ryb. Na wyznaczonych obszarach możemy chwycić wędkę i zacząć łowić.

Tryb ten znacząco różni się od narzędzi dostępnych w Final Fantasy XIV. Nie możemy zacząć tworzyć własnej broni w dowolnym momencie.  Podobnie też nie są one odblokowywane automatycznie wraz z odpowiednim poziomem doświadczenia.

Elder Scrolls Online - Trade

Można wchodzić w zaawansowane interakcje z innymi graczami

Naszą broń możemy rozbudować o wiele magicznych właściwości. Możemy też wymieniać się elementami ze znajomymi. W wersji beta system wymiany nie był jednak jeszcze dostępny.

System walki

Elder Scrolls Online opiera się na specjalistycznych zajęciach danej postaci. Na początku podczas tworzenia bohatera możemy ustawić jego orientację na walki, a w czasie gry odpowiednio dopasowywać umiejętności. Chociaż jest możliwość, aby postać korzystała z każdej broni. Możemy też utworzyć własne zbroje. Brakuje jednak opcji aktywowania specjalnych potężnych umiejętności.

Gra posiada pewną swobodę w systemie walki, w porównaniu do Skyrim. Jeśli trenujemy łucznictwo i walkę na długie miecze, to możemy się pomiędzy nimi przełączać, aby elastycznie reagować na sytuacje.

Znacznie łatwiejszy i ograniczony w stosunku do Skyrim jest podział kompetencji. Możemy mieć tylko pięć umiejętności. Potężne ataki możemy używać bardzo rzadko i ładują się wyłącznie po zabiciu wrogów.

Zwłaszcza magowie będą musieli podjąć trudne decyzje przy wyborze umiejętności. Dotyczy to szczególnie tych chcących korzystać z czarów ofensywnych i leczniczych. Na szczęście część umiejętności można połączyć  po pewnym treningu. W ten sposób dodajemy nowe funkcje lub sprawiamy, że umiejętności stają się silniejsze. To sprawia, że niektóre słabsze umiejętności są zbędne i nasz pasek akcji możemy oczyścić.

Elder Scrolls Online - Ghosts

Nie wszystkie duchy w Elder Scrolls Online są naszymi wrogami

Podobnie jak w Skyrim zabicie wrogów i wykonanie zadania przynosi nam punkty doświadczenia, które prowadzą do kolejnego poziomu. Otrzymane punkty możemy przeznaczać na lepszy stan zdrowia, wytrzymałość, czy nowe umiejętności. Umiejętności poprawiane są także za pomocą czarów, broni i sprzętu.

Sama walka jest już zupełnie inna niż w większości gier RPG. Działania różnią się od tych z World of Warcraft lub Final Fantasy XIV. Celujemy z perspektywy pierwszej osoby lub trzeciej osoby, odpowiednio zaznaczając przeciwnika. Specjalne umiejętności lub ataki wyzwalane są przy pomocy lewego przycisku myszy. Zużywają one nasze pieniądze lub wytrzymałość.

Elder Scrolls Online - AOE-Attacks

Atak w Elder Scrolls Online sygnalizowany jest na czerwono

Ataki wroga blokujemy za pomocą prawego przycisku myszy. Zrobienie dobrego bloku pozwala ubezwłasnowolnić atakującego. Niektóre ataki nie są skierowane do jednej osoby, ale także na całe obszary. Możemy zaznaczyć siłę działania naszego ataku. Także atak przeciwnika jest oznaczony, a wtedy należy szybko przenieść się w bezpieczne miejsce.

Niektóre klasy pozwalają przywoływać pomocników.  Towarzysze pomagają graczowi w walce rozpraszać wrogów lub nawet akumulować szkody.

Elder Scrolls Online - Fighting Familiar

Towarzysze są bardzo przydatni w walce

Ograniczenia wiekowe

W przeciwieństwie do World of Warcraft, Final Fantasy XIV czy Guild Wars 2, Elder Scrolls Online przeznaczony jest dorosłych graczy. W Europie minimalny wiek gracza został ustalony na 16 rok życia. Konkurencyjne tytuły zwykle dostępne są dla graczy, którzy ukończyli 12 lat.

Trudno ocenić dlaczego podjęto taką decyzje. Elder Scrolls Online nie oferuje większej przemocy czy nagości od konkurencji. Historia jest jedynie nieco mroczniejsza niż World of Warcraft czy Final Fantasy XIV.

Choć postacie wyglądają na ponure, to gra przepełniona jest emotikonami. W poleceniach tekstowych możemy używać różnych uśmiechów, serduszek i innych wesołych emotikon.

Świetna grafika z ubogimi animacjami

Skyrim krytykowany pył przez graczy za monotonnie zaprojektowane lochy, w Edler Scrolls Online zaoferowano wiele zmian. Widać, że tekstury są bardzo zróżnicowane, dodano różne oświetlenia oraz mgłę.

Detale widać najlepiej we wioskach i krajobrazach. Imponująco z bliska wyglądają też bohaterowie. Miej przekonujące są już jednak animacje, nie zachwycają więc nie ma co doszukiwać się tu jakiś ciekawych smaczków.

Nie ma praktycznie różnic pomiędzy grafiką na Windows i Mac

Przy porównywaniu wersji dla Windows oraz Mac nie zaobserwowałem istotnych różnic w wersji beta na najwyższym poziomie szczegółów. Niestety aby mieć najlepsze detale na Maku musisz posiadać jeden z najmocniejszych modeli.

Muzyka i dialogi

Bardzo przypadła mi do gustu muzyka w tle. Oddaje ona dobrze atmosferę gry przez całą rozgrywkę, a dźwięki pasują dobrze do każdej sytuacji. Jest to spore orzeźwienie po Final Fantasy XIV, gdzie muzyka nie była zbyt dopasowana.

Ponadto mamy pełną ścieżkę dialogów nawet do niewielkich zadań. Takie natężenie dialogów jest znane jedynie z Star Wars: The Old Republic. Poziom dialogów jest na świetnym poziomie, przynajmniej w wersji angielskiej.

Megaserwer dla wszystkich graczy

Edler Scrolls Online działa na jednym potężnym serwerze. Nie ma potrzeby wybierania pomiędzy dziesiątkami światów tak jak w World of Warcraft czy Final Fntasy XIV. Ekipa z ZeniMax nazwała go Megaserwerem. Plusem tego rozwiązania jest możliwość skupienia wszystkich graczy w jednym miejscu, znajomi już nie muszą decydować się na granie w konkretnym świecie. Dla całej społeczności graczy RPG to poważna zaleta.

Megaserwer nie będzie jednak jeden dla wszystkich wersji gry. Gracze Windows i Mac będą na jednym serwerze, ale już konsolowcy z PlayStation 4 i Xbox One ulokowani zostaną na innym. Ponadto mają się pojawić serwery regionalne dla Stanów Zjednoczonych i Europy w celu ograniczenia opóźnień i problemów z połączeniami.

Podsumowanie: Lżejszy Skyrim z Multiplayer

Edler Scrolls Online wydaje się być doroślejszą, bardziej rozwiniętą wersją Skyrim, ale jednocześnie bardziej bezduszną. System walki jest podobny do Skyrim, ale znacznie uproszczony poprzez ograniczenie umiejętności. W dłuższej perspektywie może to prowadzić do znudzenia, jeśli taktyka w trybie multiplayer nie zapewni pewnej równowagi.

W porównaniu do konkurencji gra zawiera dokładnie ten sam system walk, bez większych zmian. Największą różnicą jest jeden serwer dla wszystkich graczy.

Wciąż mam trzy otwarte pytania, które będą decydować o sukcesie lub niepowodzeniu Elder Scrolls Online:

  1. Jak wydajny będzie Megaserwer? Final Fantasy XIV pokazuje, że nawet po wielu miesiącach serwery borykają się z opóźnieniami i niedostrojonym systemem walki.
  2. Jak zrównoważony będzie system walki? Dobry system walki w internetowych cRPG musi wybaczać pewne różnice i opóźnienia. Punkty krytyczne mogą być testowane tylko w rzeczywistych warunkach.
  3. Jak dobry jest tryb Player-versus-player (PVP)? Na to pytanie będziemy starać się odpowiedzieć już wkrótce w dalszym teście wersji beta.

Elder Scrolls Online dostępny będzie od 4 kwietnia 2014 dla Windows oraz Mac. Wersja dla Xbox One oraz Playstation 4 pojawi się w czerwcu 2014.

Alternatywne gry Elder Scrolls Online: World of Warcraft, Final Fantasy XIV, Star Wars The Old Republic, Guild Wars 2

Jan-Hendrik Fleischer

Jan-Hendrik Fleischer

Editorial Guidelines