Jaka jest przyszłość przeglądarki Opera? „Przede wszystkim użytkownicy”

Dzisiaj swoją premierę miała nowa wersja przeglądarki Opera dla systemów Windows oraz OS X. Opera w wersji 25 wprowadza szereg nowości, które bez wątpienia przypadną do gustu użytkownikom tej przeglądarki. Przy okazji aktualizacji warto jednak zadać pytanie – co dalej i w którą stronę zmierza Opera?

Gdzie jest Opera dzisiaj?

Opera to jedna z popularniejszych przeglądarek zarówno desktopowych, jak i mobilnych na świecie. Posiada ona rzesze sympatyków i użytkowników, jednak nie ma ich tylu co konkurencyjne rozwiązania, jak Chrome, Firefox czy Internet Explorer. Według StatCounter Opera posiada 1,46% udziału w rynku przeglądarek na PC na świecie i zajmuje 5 pozycję w tym zestawieniu. Dla przykładu Chrome posiada 49,18% rynku.

W przypadku smartfonów oraz tabletów Opera ma 8,35%, choć jeszcze rok temu wynik ten wynosił ponad 13%.

A jak trzyma się Opera w Polsce? Przeglądarka Opera na desktop ma 7,68% (pierwszy Chrome może się pochwalić wynikiem 46,16%). Jeżeli chodzi o łączone dane z PC, tabletów i smartfonów, to Opera ma 8,38%.

Jak widać na powyższych wykresach, Opera w ostatnim czasie nie cieszy się szczególnie dużym udziałem w rynku. Nie oznacza to jednak, że Opera stoi w miejscu. Wręcz przeciwnie. Obecnie Opera Software stosuje 6 tygodniowy cykl wydawniczy, oferując co rusz nowe wersje swojej przeglądarki. Właśnie wydana została wersja 25.

Jeszcze przed jej wydaniem Softonic miał okazję porozmawiać z Product Managerem Opery, Zhenisem Beisekovem, o zmianach, jakie wprowadza ta wersja, oraz o przyszłości Opery na PC.

Opera 25 – co nowego?

Zacznijmy jednak od samych zmian, jakie niesie Opera 25. To przede wszystkim zupełnie nowe centrum zakładek zbudowane na zasadzie kolażu wspomnień. Teraz, klikając w ikonę serca, przeglądarka tworzy podgląd linku z grafiką oraz edytowalnym opisem, który można zapisać w wybranym folderze.

W samym centrum zakładek zapisane linki wyświetlają się w formie kafelków, tworząc bazę wspomnień naszej aktywności w sieci.

Zapytałem o pomysł na to rozwiązanie Zhenisa, według którego kluczowym powodem powstania tej funkcji okazał się aspekt psychologiczny. Użytkownicy nie tylko zapisują coś na później, ale zakładki stanowią również pewną historię ich aktywności w sieci.

„Coraz więcej naszych wspomnień to wspomnienia online. Zakładki stają się więc pewnego rodzaju galerią wspomnień. Dlatego ważna jest również ich wizualna prezentacja”

Choć w formie kafelkowej, zakładki nie będą się jednak łączyć w wirtualne foldery, jak to ma miejsce z kafelkami ze strony szybkiego wybierania.

„Testowaliśmy taką opcję, ale kafelki stawały się wizualnie nieczytelne. Co więcej, większość użytkowników chce i wie, jak korzystać z folderów, więc nie ma sensu na siłę tego udziwniać.”

Nowy system zakładek to jednak nie wszystko, co wprowadza Opera. Poprawiono także podgląd otwartych kart, tak aby były bardziej czytelne i lepiej się skalowały. Przy okazji tego systemu wyświetlania kart pojawiła się bardzo ciekawa kwestia przyzwyczajeń użytkowników. Okazuje się, że według danych Opera Software 95% użytkowników ma otwarte nie więcej niż 5 kart na raz.


Zmieniono również pasek nawigacji ze strony głównej, umieszczając go po lewej stronie widoku. Jest to zmiana, którą zasugerowali sami użytkownicy, dla poprawy widoczności. Dodatkowo w Opera 25 odświeżono algorytm tworzenia ikonek w ulubionych, wprowadzono wsparcie dla MP3 oraz H.264,  poprawiono wsparcie HTML 5 oraz web notifications. Nowa Opera umożliwia również otwieranie PDF-ów w oknie przeglądarki. W tym celu wykorzystano projekt Google „pdfium.

Co dalej z Operą?

To nie wszystkie, ale najbardziej widoczne zmiany w Opera 25. Korzystając jednak z okazji spotkania, postanowiłem również zapytać Zhenisa Beisekova o przyszłość Opery na PC, szczególnie w kontekście Windowsa 8 i 10.

Zhenis: Jeżeli mówimy o interfejsie pod dotyk, to przede wszystkim rozdzielmy dwie kategorie: Opera dla PC oraz dla urządzeń mobilnych. W przypadku Opera dla PC to oczywiście obserwujemy trend urządzeń hybrydowych, a więc na przykład pecetów czy laptopów mających dotykowy ekran. Otóż dotykowe ekrany świetnie nadają się do konsumpcji treści, ale dopiero z klawiaturą zaczyna się prawdziwa praca. Opera w obecnym kształcie spełnia potrzeby użytkowników z obydwu kategorii. Niemniej jednak staramy się korzystać z dobrodziejstw wszystkich dostępnych platform, czy to OS X, czy Windowsa z Modern UI.

Softonic: Czy zatem powstanie Opera w wersji aplikacji pod Modern UI dla systemów Windows 8 i 10?

Zhenis: Przy tworzeniu nowych rozwiązań korzystamy z prostej zasady: przede wszystkim wychodzimy od użytkowników, a nie od systemu. W tym momencie użytkownicy raczej bronią się przed Modern UI w Windowsie. My oczywiście idziemy na przód, ale chcemy robić to, czego oczekują sami użytkownicy. Jeżeli nasi użytkownicy będą tego chcieli, to zaczniemy to rozważać. Nie będziemy jednak ślepo szli za nowinkami tylko dlatego, że pojawia się jakaś platforma. Mamy własną ścieżkę, a są nią użytkownicy.

Softonic: Czego zatem możemy spodziewać się w Opera 26?

Zhenis: Tego jeszcze nie możemy powiedzieć, ale jeśli ktoś lubi nowinki, może sprawdzić świeżo wydaną Operę 26 we wczesnej wersji deweloperskiej z opcją udostępniania zakładek.

Krok po kroku

Opera 25 jest już dostępna dla wszystkich użytkowników. Choć norweska przeglądarka nie może poszczycić się taką liczbą użytkowników, którą mają konkurencyjne firmy, to jednak widać, że w ostatnim czasie jej twórcy mocno rozwijają ten produkt. Zmiana silnika na Chromium, wykorzystanie pdfium pokazuje, że Opera nie zamierza odpuszczać rynku i nie boi się zmieniać strategii. Z drugiej strony przeglądarka ta zachowuje swój specyficzny charakter i dobrze znane funkcje, jak opcja kompresji danych Turbo, przy okazji oferując nowe rozwiązania, jak chociażby ściana z newsami czy nowe centrum zakładek. Nie wspominając już nawet o ciekawych projektach na platformy mobilne, jak chociażby przeglądarka Opera Coast. Czy to wystarczy, by móc konkurować z Chrome’em lub Firefoxem? Czas pokaże, choć warto wspomnieć, że w naszym rankingu przeglądarek Opera zajęła 2 miejsce, prześcigając produkt Google.

Zobacz także:

Czym Opera różni się od Chrome’a i dlaczego warto ją wypróbować?

Analiza Softonic: Ranking przeglądarek internetowych Chrome, Firefox, Internet Explorer i Opera (lipiec 2014)

Wczytywanie komentarzy