Reklama

Artykuł

Dysk w chmurze bez tajemnic! Część 2: Google Drive

Robert Wojno

Robert Wojno

  • Zaktualizowany:

Google DriveW drugiej części cyklu Dysk w chmurze bez tajemnic! zajmę się jednym ze sprawców całego zamieszania z wirtualnym hostingiem, czyli Google Drive. To właśnie wprowadzenie tego serwisu, sprawiło, że o tego typu usługach stało się głośno. W dzisiejszym wpisie postaram się wyjaśnić co to jest Google Drive, do czego można go wykorzystać i jak serwis tego internetowego giganta wypada w zestawieniu z konkurencją.

Google Drive to w zasadzie standardowy dysk w chmurze. Po zainstalowaniu odpowiedniego programu (Google Drive na Windows lub Google Drive na Mac), na naszym komputerze tworzony jest katalog Google Drive, będący naszym wirtualnym dyskiem. Wszystkie pliki umieszczone w powyższym katalogu zostają automatycznie skopiowane na serwer internetowy i uzyskujemy do nich dostęp z każdego komputera mającego połączenie z Internetem.

Google Drive - folder

Serwis Google Drive jest powiązany z naszym kontem Google (Gmail) i jeśli do tej pory nie posiadaliście takowego konta, to będziecie je musieli założyć. W wersji darmowej mamy do dyspozycji 5GB miejsca na wirtualnym dysku twardym. Nie ma możliwości nieodpłatnego zwiększenia tej pojemności. Dostępne są tylko płatne opcje od 25GB za 2,49 USD na miesiąc, przez 100GB za 4,99 USD na miesiąc, aż do 16 TB (terabajtów) za 799 USD za miesiąc.

Google Drive posiada niezbyt wielkie możliwości i funkcjonalność serwisu ogranicza się właściwie do synchronizowania zawartości folderu. Na szczęście w ustawieniach programu możemy wybrać elementy jakie mają być synchronizowane, aby w pracy nie pobierały nam się dokumenty prywatne i odwrotnie. Nie mamy możliwości synchronizowania dowolnych folderów, ani udostępniania publicznych linków do plików. Google Drive wypada zatem dość blado na tle konkurencji.

Jedyną unikalną funkcją serwisu jest integracja z Dokumentami Google. Logując się do Google Drive za pośrednictwem strony internetowej, możemy tworzyć dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne i prezentacje, które będą potem dostępne w naszym folderze na dysku twardym komputera.

Google Drive - dokumenty

Bardzo trudno jednoznacznie ocenić Google Drive. Z jednej strony otrzymujemy aż 5GB miejsca na wirtualnym dysku, to sporo w porównaniu z konkurencją. Mamy także bardzo dobrą integrację z dokumentami Google i jeśli wcześniej korzystaliśmy z poczty Gmail, nie musimy się ponownie rejestrować i zakładać kolejnego konta. Z drugiej strony nie możemy za darmo zwiększyć ilości miejsca, ani linkować bezpośrednio do plików. W mojej opinii Google Drive pozostaje daleko w tyle za konkurencją i Dropbox oraz Sugar Sync są od niego wiele lepsze.

Koniecznie przeczytajcie także:

Dysk w chmurze bez tajemnic! Część 1: Dropbox

Dysk w chmurze bez tajemnic! Częsć 3: SugarSync

Robert Wojno

Robert Wojno

Najnowsze od Robert Wojno

Editorial Guidelines